TIPS

DEPRESSION | DET ER OKAY IKKE AT VÆRE OKAY

12. maj 2017


Hey babes

Der har disse dage været et lille fokus på depression og hvilket problem det er, fordi så mange lider af det og jeg synes virkelig, det skal tages seriøst og ikke ses på som et tabu. Alle mennesker kan være blive et offer for det, fordi vi alle reagerer forskelligt på en episode, som vi har oplevet. Depression er noget svært noget, at komme ud af. Når man har været igennem en depression og er kommet ud på den anden side, vil lidt af sygdommen stadig sidde i en måske for altid.

Jeg udtaler mig om depression, fordi jeg selv har prøvet det, da jeg var 16 år. Som man siger: depression er bare et tegn på, at du har været stærk alt for længe. Jeg er dog kommet virkelig langt siden da og jeg er en positiv og smilende sjæl i dag. Jeg har selvfølgelig stadig dårlig dage eller tidspunkter i løbet af en dag, men jeg formår stadig, at få de positive tanker til at skinne mest igennem i sidste ende. Til dig der sidder derude med en depression, har jeg derfor lidt tips til, hvad du kan gøre, når du sidder i smerten. Selv tips der måske virker nu, hvor du er blevet rask og går igennem et breakup eller lignende. Jeg er ikke ekspert og jeg kan heller ikke fortælle, at disse tips virker 100 % på alle, men jeg kan lige så godt prøve at hjælpe der, hvor jeg kan. For måske det kan hjælpe dig derude, når det også har hjulpet mig.

Sådan accepterer du de dårlige dage
Jeg vil anbefale, at du prøver, så godt du kan, at acceptere, du har de dårlige dage. Selv hvis du har mange dårlige dage, er det bedst at acceptere, at sådan er det lige nu. Det kommer ikke til at være sådan for evigt også selvom, det virker sådan i sekundet. Det er menneskeligt og du har lov til at have dårlige dage. Du reagerer, som man skal, når noget gør en ked af det. Hvis du bliver ved med at bebrejde dig selv for, at være ked af det, vil den dårlige dag i stedet vare længere, fordi du stresser dig selv for dine følelser og det har du ikke fortjent.

Sådan takler du smerten
 1# Det er en god idé, at snakke med nogle om det, som gør ondt, hvis det varer i mange dage. Lige meget hvor grænseoverskridende det kan virke. Det kan også være, du bare kan sidde og sige tingene højt for en bamse eller måske dig selv i stedet.  Noget eller nogen der gør dig tryg. Jeg ved, det lyder underligt, men det kan hjælpe at sige ens tanker højt og på den måde får du måske mere klarhed over dine tanker og følelser i situationen, hvor du er nede. Det hjælper i hvert fald for mig. Jeg ved, det kan være svært, at snakke med nogle om det, fordi man føler sig flov og er bange for, hvordan andre tænker om en, men du er så sej, hvis du gør det! Det er virkelig modigt, fordi der ikke er så mange, som tør det. Det er ikke et tegn på svaghed og det synes jeg, du skal prøve, at huske dig selv på.  Prøv at tænk på, at på den måde tænker du på dig selv og sørger for, at komme ud af den smerte, som du lever i. Ville det ikke være fantastisk, at tænke tilbage på, at du selv sørgede for, at komme ud af din smerte og fik oplevet, hvilket fantastisk liv, du fortjener? For dig derude, du fortjener det bedste liv nogensinde.

2# En anden ting du kan gøre, når du er ked af det og sidder for dig selv, er, at mærke smerten helt igennem. Her mener jeg ikke ved at cutte dig selv eller lignende. Det er kun en løsning og følelse, der holder de få sekunder, du gør det. At cutte, hjælper dig ikke bagefter eller på længere sigt i livet. Det du gør, er, at tage din hånd og placere den på dit hjerte. Mærk hvordan smerten sidder i dig, græd den ud eller hvad der føles bedst for dig og acceptere, at den er der lige nu. På den måde accepterer du dine følelser og mærker efter i dig selv og kan lettere sluge det, som gør ondt. Netop ved at mærke, hvordan smerten kører og føles inde i din krop. Det kan være den slår hårdt, stikker eller bare gør virkelig ondt. Denne ting gør jeg selv. Jeg oplevede bl.a. i sidste uge, hvor jeg blev rigtig ked af det på grund af en hændelse. Da jeg så havde mulighed for, at være alene, lod jeg tårene vælte ud og satte mig derefter på min seng og placerede min hånd på mit hjerte. Jeg kunne mærke, hvordan smerten bare føltes gennem hver enkelte tåre og hvordan min krop sådan lidt trak sig sammen. Selvom det måske varede et kvarter, lod jeg min krop og mit hoved reagere på den energi, som skulle ud. Det kan også være at smerten i din situation, sidder der lidt længere, men lad sig selv mærke efter.

Jeg siger ikke disse tips hjælper, men hvis de kan hjælpe mig, kan de måske også hjælpe dig derude. Husk på! Du indeholder noget unikt og smukt. Du må prøve at huske på, at du fortjener, at vide, hvor fantastisk du er. Fortæl også dig selv det! Selv hvis du ikke er tilfreds med alt ved dig selv lige nu, så kan det være, du har en ting, som du godt kan lide. Det kan være dit hår, dine øjne, dine hænder (selvom det lyder måske lidt mærkeligt), et modermærke du har eller whatever. Ellers har du en familie, du er glad for! Du har noget at være stolt af og du skal bare ud og vise det til verden. Hvis du stadig skulle føle dig alene, kan du altid smide mig en pb på facebook eller instagram. Du finder mig under navnet Chanette Bing og @chanettebing. Jeg kan måske ikke hjælpe alle, men jeg vil gerne hjælpe der, hvor jeg kan.

Relaterede Indlæg

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar